Voor veel bedrijfseigenaren is debiteurenbeheer niet hun lievelingsonderdeel. Het is dan ook niet zo gek dat veel bedrijven ervoor kiezen om hun debiteurenbeheer uit te besteden. Een verleidelijke optie: je hoeft het niet meer zelf te doen en je wordt keurig op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Toch kleven hier ook een aantal nadelen aan. Debiteurenbeheer uitbesteden houdt namelijk ook in dat je zelf geen contact meer hebt met je afnemers over achterstallige betalingen. Bovendien heb je geen of weinig invloed over hoe er gecommuniceerd wordt door het bedrijf dat het debiteurenbeheer uitvoert. Het komt in de praktijk dan ook helaas vaak voor dat klanten welleswaar hun rekeningen betalen, maar na het voldoen van hun verplichtingen, geen klant meer willen blijven, wat natuurlijk zonde is. Kan dit niet anders? Gelukkig wel. Hieronder lees je hoe!
Neem debiteurenbeheer op in je bedrijfsvoering
Debiteurenbeheer is iets wat er vaak bij gedaan wordt door iemand van het bedrijf, bijvoorbeeld door degene die de facturen maakt of de betalingen doet. Door middel van zelfgemaakte lijstjes in Word of Excel wordt bijgehouden wie er achterloopt met betalingen en wat hierover is afgesproken. Het lastige van deze eigen lijstjes is dat vaak niemand anders in het bedrijf op de hoogte is van de gemaakte afspraken met klanten. Is degene die debiteurenbeheer bijvoorbeeld een keer ziek, dan weet eigenlijk niemand hoe het ervoor staat met de achterstallige betalingen. Als de hoeveelheid onbetaalde facturen vervolgens blijft stijgen, kan dit wel voor serieuze problemen zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het overschrijden van de afgesproken limiet bij de bank, waardoor crediteuren en salarissen niet betaald kunnen worden. Door gebruik te maken van het softwareprogramma Payt, kun je debiteurenbeheer eenvoudig en integraal opnemen in je bedrijfsvoering. Ideaal toch?
Geautomatiseerd debiteurenbeheer
Als je gebruik maakt van Payt, maak je het jezelf gemakkelijk als het gaat om het beheren van debiteuren. Je kunt in dit programma namelijk onder andere instellen wanneer een klant een herinnering moet krijgen, waarbij dit ook nog eens automatisch verstuurd zal worden. Doordat je hier veel tijd mee bespaart, kun je deze tijd juist steken in het blijven behouden van een positieve relatie met je klanten. Door op deze manier te werken, kun je tot wel 30% je facturen sneller betaald krijgen. Bovendien hoef je niet steeds ‘te zeuren’ bij je klanten of ze willen betalen. Dit is beter voor de relatie met je klanten, maar zeker ook voor je liquiditeitspositie. Dat is nog eens fijn werken!