3 zakelijke termen uitgelegd

3 zakelijke termen uitgelegd

Komen er regelmatig zakelijke termen voorbij, die je niet kent? En merk je dat je dit eigenlijk best wel vervelend vindt, omdat je dan bijvoorbeeld niet mee kunt doen aan een gesprek? Of dat je een artikel die je aan het lezen bent, niet goed begrijpt, omdat je bepaalde termen niet kent? Hieronder hebben we alvast drie termen voor je uitgelegd, een mooie start om de betekenis van zakelijke termen steeds beter te gaan beheersen. Lees je mee? Altijd interessant toch?

Dividend

Als een bedrijf winst maakt, kan een onderneming ervoor kiezen om een deel van deze winst uit te keren aan de aandeelhouders. Deze uitkering van winst, wordt dividend genoemd. Een dergelijke uitkering is ook een vorm om de aandeelhouders te ‘belonen’ voor het feit dat ze investeren in de onderneming en het vertrouwen wat ze in het bedrijf hebben. Naast het uitkeren van dividend kan een bedrijf er bijvoorbeeld ook voor kiezen om te gaan investeren of om een deel van de winst aan het eigen vermogen toe te voegen.  

CEO

De term ‘CEO’ heb je vast weleens voorbij zien komen. Deze afkorting staat voor Chief Executive Officer, ofwel de algemeen directeur van het bedrijf. Het is de hoogste leidinggevende van het bedrijf en eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de onderneming. Ook is de CEO naar buiten toe het gezicht van de zaak, denk hierbij aan het vertegenwoordigen van het bedrijf op belangrijke recepties, maar ook in de media, voert de CEO het woord. De CEO van een bedrijf bepaalt ook de koers van de onderneming, zowel tactisch als strategisch. Meer weten over de CEO betekenis? Die informatie kun je natuurlijk online vinden!

Positioneringsmatrix

Ook zo’n term die je vast weleens gehoord hebt, maar waarschijnlijk op dat moment niet wist, waar het voor staat. Een positioneringsmatrix is een afbeelding (diagram) waarmee een onderneming kan laten zien waar een product of dienst zich bevindt in een bepaalde markt. Denk hierbij aan de hoeveelheid concurrenten in een bepaalde markt en de prijs van het product, ten opzichte van de prijzen van anderen. Een dergelijke matrix is belangrijk voor bijvoorbeeld aandeelhouders om snel inzicht te krijgen in de stand van zaken rondom een product of dienst. Meer informatie over de positioneringsmatrix vind je natuurlijk online!