wat doet een online marketeer precies en heb je er altijd een nodig?

wat doet een online marketeer precies en heb je er altijd een nodig?

wat is een online marketeer?

Een online marketeer is verantwoordelijk voor het bedenken, opzetten en optimaliseren van marketingstrategieën die zich volledig richten op digitale kanalen. Denk hierbij aan zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachinemarketing (SEA), contentmarketing, e-mailmarketing en social media. Deze persoon helpt bedrijven met het vergroten van hun online zichtbaarheid en het genereren van conversies, zoals leads of verkopen.

wat doet een online marketeer van dag tot dag?

analyse van data en prestaties

Een belangrijk onderdeel van het werk van een online marketeer is het analyseren van data. Met behulp van tools zoals Google Analytics of Search Console wordt gekeken naar bezoekersgedrag, conversiepercentages en prestaties van campagnes. Deze data vormt de basis voor verdere optimalisatie.

creëren en beheren van campagnes

Online marketeers zetten campagnes op via platforms zoals Google Ads of Facebook Ads. Ze bepalen de doelgroep, stellen het budget in en schrijven wervende advertentieteksten. Ook het A/B-testen van verschillende varianten is iets waar ze dagelijks mee bezig zijn.

contentmarketing en SEO

Om goed gevonden te worden in zoekmachines, is er content nodig die waardevol is voor de doelgroep. Een online marketeer doet zoekwoordenonderzoek, plant blogonderwerpen in, schrijft of begeleidt het schrijven van teksten en zorgt ervoor dat elke pagina SEO-proof is.

heb je altijd een online marketeer nodig?

bij groei of online ambities

Voor kleine bedrijven of startende ondernemers kan een online marketeer in het begin overbodig lijken. Toch is het slim om bij groei of serieuze online ambities een specialist in te schakelen. Niet alleen wordt er veel tijd bespaard, maar je krijgt ook sneller resultaat, wat het vaak rendabel maakt.

wanneer je campagnes niet goed renderen

Als je merkt dat je huidige campagnes niet rendabel zijn of dat je website geen bezoekers krijgt, dan kan een online marketeer het verschil maken. Door gerichte optimalisaties is het vaak mogelijk om je ROI (return on investment) aanzienlijk te verhogen.

zelf doen of uitbesteden?

Veel ondernemers overwegen vaak om online marketing zelf te doen. Dat is mogelijk, maar het vereist veel tijd, kennis van tools en constante bijscholing. Uitbesteden aan een specialist zoals Roeland de Bruijn zorgt voor focus en professionele uitvoering, waardoor jij je kunt richten op je kernactiviteiten.